Tirsgaard Terapi

Når skolen er svær – og dit barn ikke kan komme i skole

Få hjælp til at forstå dit barn

Du får redskaber til at forstå dit barn

Hvorfor er det så svært for mit barn at komme i skole?

Det enkle svar er, at der er noget, vi ikke har opdaget. Og det kan være noget af et detektivarbejde at finde ud af, hvad det er.

Har børn virkelig forandret sig så meget, at mange af dem ikke kan gå i skole??

Nej det har de ikke!! Men skolen har forandret sig og er blevet meget mere intellektualiseret end børns hjerner kan klare.

Børn har brug for:

Genkendelighed

Forudsigelighed

Struktur

 

Disse elementer er børn overladt til selv at finde i løbet af en skoledag og det stresser!! Derfor reagerer mange børn med stressymptomer, som vi kender det fra voksne.

Angst kan være et af dem. Desværre bliver angst ofte tolket som et enkeltstående fænomen og noget barnet og familien skal arbejde med. Ofte holder det ikke i længden og angsten vender tilbage.

Det er fordi, der er NOGET VI IKKE HAR OPDAGET! Og det kunne være stress. Og så er vi nødt til at kigge på rammerne, som barnet færdes i, for dem kan vi ændre!! Og ikke barnet!

NÅR MAN TAGER SIG SAMMEN FOR LÆNGE – BRYDER MAN SAMMEN!!

Tegn på at barnet er belastet og tager sig sammen for at klare skoledagen er f.eks. tiltagende problemer ved sengetid.

Begynder dit barn allerede ved sengetid at bekymre sig om den næste skoledag?

Og ved du, at det ender med en morgenstund med gråd og modstand på at komme ud ad døren?

Jeg tilbyder hjælp til at belyse, hvad der mon er på færde…..

Gennem samtaler finder vi frem til, hvad der er svært for barnet og hvilke tiltag, der kan løsne op for situationen.

Ved afslutningen af anden samtale får du en handleplan!!

 

Udsagn fra forældre, der har fået hjælp:

Vi har lært at tolke vores barn både i hans verbale og nonverbale sprog, samt at vi skal være hans ”advokater” (”venner”). Det er os han kan stole på, og vi tror på det, han siger. (Fx “jeg har ondt i maven”).

Vi har fået hjælp til at forstå, hvilke udfordringer den pædagogiske/psykologiske vurdering beskrev og hvordan de også giver sig udslag i hverdagen i hjemmet.

Vi har fået en mere tilpas dreng, da vi har lært at ”læse” ham og han ved, at vi er hans venner i projekt ”holde til at gå i skole”.

Vi har fået redskaber og ”kampgejst” til at tage dialogen med skolen.

Samtaler for forældre

Sammen skaber vi overblik over, hvad dit barn forsøger at undgå og hvad vi kan gøre for at lette barnets hverdag.

Mit menneskesyn er, at alle (især børn ;-)) gerne vil gøre det rigtige, HVIS DE KAN! Hvis de ikke kan, er der noget vi har overset. Og hvad DET er, forsøger vi i samtalen at finde ud af.

Børn med særlige behov

  • Mit barn har svært ved at lære at læse.
  • Mit barn har svært ved at koncentrere sig i undervisningen.
  • Mit barn kan ikke selv finde de ting, han/hun skal bruge i undervisningen.
  • Mit barn kan ikke selv komme i gang efter fælles instruktion.
  • Mit barn kan ikke huske, hvilke materialer, han/hun skal bruge i skolen.

Disse tegn og sikkert mange flere fortæller, at dit barn er på “overarbejde” i skolen!!

Ring 30 23 15 40  for kort opklarende samtale og vi finder en tid, hvor vi kan sammenfatte, hvad dit barn er udfordret af i skolen.

Vi finder også ud af, hvad der kan hjælpe dit barn.

Helle Tirsgaard Psykoterapeut

Kontakt mig

Har du brug for en kort afklarende samtale, eller vil du gerne bestille tid, er du meget velkommen til at ringe til mig.
Rådgivning til forældre

PPV - Pædagoisk Pskykologisk Vurdering

Det er vanskeligt for dig som forældre at gennemskue, hvad der står i psykologiske/pædagogiske dokumenter om dit barn.

Det siger forældrene

“Helles evne til at skabe ro og tryghed i samtalen, er enestående!”
“Når jeg kørte derfra, var jeg varm om hjertet og glad helt ned i maven med en fornyet tro på, at vores dreng, ville få det bedre i skolen – hvilket han også gjorde”.